یک شنبه 02 بهمن بازسازی آزادی ۶۰۰ میلیارد هزینه دارد/ آماده همکاری برای اجرای VAR در آزادی هستیم  
   
  سرپرست شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی از آمادگی این شرکت برای همکاری درخصوص اجرایی شدن VAR در ورزشگاه آزادی خبر داد و گفت: بودجه پیشنهادی مطلوب ما نیست.

مهیار عسگریان سرپرست شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا به تشریح اهداف و برنامه‌های این شرکت پرداخت. وی با تفکیک اهداف این مجموعه به سه بخش توسعه سرانه ورزش، ساخت امکان ورزشی و نگهدای از این امکان گفت: در زمینه توسعه سرانه ورزشی به دنبال همکاری با فدراسیون‌ها و توانمندسازی آن‌ها در راستای ارتقای جایگاه ورزش قهرمانی ایران در دنیا و افزایش سرانه موثر ورزش همگانی از طریق استفاده حداکثری از ظرفیت‌های ورزشی موجود هستیم.

۶۳۵ پروژه ورزشی در دست ساخت شرکت توسعه

عسگریان با اشاره به ساخت امکان ورزشی به عنوان دومین هدف این مجموعه افزود: در حال حاضر ۶۳۵ پروژه ورزشی در جریان ساخت وجود دارد و این شرکت وظیفه دارد آن‌ها را به بهره‌برداری برساند. تکمیل پروژه‌ها بر اساس میزان پیشرفت فیزیکی و محل اجرای پروژه از منظر افزایش سرانه ورزشی موجود، برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی می‌شود. دیگر برنامه و هدف تعریف‌شده در شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، رسیدگی به وضعیت پروژه‌های ورزشی غیرقابل بهره‌برداری است که متاسفانه به دلیل افتتاح زودهنگام پروژه‌ها در سنوات گذشته، قابلیت بهره‌برداری ندارند. در این زمینه با تاکیدات و دستورات سجادی مقام عالی وزارت ورزش و جوانان، اقدامات موثری برای تکمیل پروژه‌ها و فراهم آوردن شرایط بهره‌برداری آن‌ها توسط این شرکت انجام شد.

شرکت توسعه به دنبال پویایی اقتصاد در صنعت ورزش

سرپرست شرکت توسعه درخصوص شیوه نگهداری از اماکن ورزشی گفت: در این بخش هم برنامه‌ریزی‌های زیادی شده و اقدامات بسیاری در دستور کار قرار دارد. در بسیاری از اماکن ورزشی لازم است برای حفظ و نگهداری اماکن، امکانات و تجهیزات مربوطه، در زمینه پویایی آن اماکن و مجموعه‌ها اقدام مفیدی انجام شود. به‌همین منظور پروژه‌های مختلف و جذاب سرمایه‌گذاری در مجموعه‌های مختلف ورزشی طراحی، برنامه‌ریزی و معرفی می‌شود که هم امکانات بهتر و مناسب‌تری برای عموم مردم و بهره‌مندی آن‌ها در محیط‌های ورزشی به‌وجود می‌آورد و هم فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری جذاب و مفید برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به حوزه‌های ورزشی فراهم می‌کند. آنچه مسلم است این‌که معرفی فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در مجموعه‌های ورزشی ضمن ایجاد پویایی اقتصادی در صنعت ورزش، موجب می‌شود تا با دست پر به وظیفه نگهداری از اماکن ورزشی پرداخته شود.

شیرودی و مجموعه‌های چوگان در صف بازسازی

وی ادامه داد: طی ۱۶ ماه گذشته اقدامات بسیار ویژه‌ای در زمینه نگهداری مجموعه ورزشی آزادی انجام شده که برخی از آن‌ها مانند تعویض و به‌روزرسانی سیستم برق و کابل‌های قدیمی است که برای نخستین بار در طول پنجاه سال گذشته اتفاق افتاده است. همچنین بازسازی، بهسازی و مقاوم‌سازی سکوهای استادیوم یکصد هزار نفری آزادی نیز در دست اقدام است. همین رویه و برنامه‌ها برای نگهداری سایر اماکن و مجموعه‌های ورزشی نظیر شهید شیرودی، مجموعه‌های چوگان و سوارکاری نوروزآباد، شهدا و مجموعه دیزین در حال انجام است.

هیچ مشکلی سکوهای آزادی را تهدید نمی‌کند

عسگریان در واکنش به بازسازی استادیوم آزادی و طرح موضوع خطر ریزش این مجموعه گفت: در خصوص استادیوم آزادی باید از فضاسازی و انتشار اخبار بی‌پایه و بی‌اساس و نگران‌کننده خودداری کنیم و اجازه دهیم موضوع از طریق مراجع ذی‌صلاح بررسی و اظهار نظر شود. در بررسی‌های اولیه مشخص شد مشکلی سکوهای آزادی را تهدید نمی‌کند و آزمون‌های بارگذاری تکمیلی برای چند بخش پایانی هم انجام شده و به محض دریافت نتیجه، مراتب اطلاع‌رسانی خواهد شد. ورزشگاه آزادی نیاز به مرمت و بازسازی دارد که برآورد ما حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است. با توجه به عنایت دولت مردمی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی انشاءالله این موضوع با جدیت دنبال می‌شود.

واکنش عسگریان به بودجه ۷۰۰ میلیاردی شرکت توسعه

عسگریان درحالی به هزینه ۶۰۰ میلیاردی بازسازی مجموعه ورزشی آزادی اشاره کرد که بودجه پیشنهاد دولت در لایجه بودجه ۱۴۰۲برای شرکت توسعه، ۷۳۵ میلیارد تومان است. وی در واکنش به این موضوع گفت: نمی‌توان گفت مبلغ پیشنهادی بودجه برای شرکت توسعه در لایجه ۱۴۰۲، مطلوب و کافی است اما محدودیت‌های موجود و افزایش حدودا ۴۵ درصدی بودجه ورزش، نشان از آن دارد که رییس محترم دولت مردمی اعتقاد ویژه‌ای به افزایش سرانه ورزشی کشور و سلامت جامعه دارد و امید است با مشارکت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری این مهم محقق گردد.

شرکت توسعه آماده همکاری برای اجرای VAR

اخیرا اما جدی شدن ماجرای تجهیز مجموعه ورزشی آزادی به سیستم کمک داور ویدیوئی واکنش مدیران عامل استقلال و پرسپولیس را به دنبال داشت ته سرخابی‌ها با کنار کشیدن خود از این ماجرای بسیار پرهزینه، از شرکت توسعه توقع اجرایی شدن آن را داشته باشند. جلسه‌ مشترکی هم در این خصوص با حضور تاج رئیس فدراسیون فوتبال، عسگریان سرپرست شرکت توسعه و مدیران عامل استقلال و پرسپولیس در این خصوص برگزار شد و حتی سرخابی‌ها تاکید کردند اگر این سیستم اجرایی نشود، بازی‌های خود را در ورزشگاه دیگری برگزار می‌کنند. عسگریان در این خصوص گفت: اخیرا جلسه‌ای با مدیران عامل محترم دو باشگاه محبوب تهرانی و مهدی تاج رئیس محترم فدراسیون فوتبال داشتیم و نقطه‌نظرات دوستان در این خصوص مطرح و شنیده شد. در این جلسه اعلام کردیم شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور آمادگی همه نوع همکاری با فدراسیون و باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را دارد. این همراهی و همکاری در راستای اجرای وظایف ذاتی شرکت برای حمایت از ورزش حرفه‌ای و قهرمانی و تعامل سازنده با فدراسیون‌های ورزشی که همواره مورد تاکید سجادی وزیر محترم ورزش بوده است، انجام خواهد شد. مقرر شد طی جلسات کارشناسی مشترک دو باشگاه و این شرکت در خصوص نحوه سرمایه‌گذاری این امر و تعاملات مالی فی‌مابین بحث، تبادل‌نظر و تصمیم‌گیری کنیم.