jپنج شنبه 09 فروردین 1403
دو شنبه 23 اسفند
گزارش سایت AFC از ورزشگاه آزادی؛ غول پیکر، وحشتناک و خاطره انگیز!

گزارش سایت AFC از ورزشگاه آزادی؛ غول پیکر، وحشتناک و خاطره انگیز!

در هفته سوم رقابت های لیگ قهرمانان آسیا ورزشگاه آزادی برای نخستین بار در فصل جاری میزبان یکی از بازی های مرحله گروهی این تورنمنت خواهد بود.

وب سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا در آستانه هفته سوم لیگ قهرمانان آسیا و به بهانه اولین میزبانی یکی از تیم های ایرانی در بازیهای مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه آزادی، گزارشی از این ورزشگاه بزرگ و خاطره انگیز منتشر کرده است. در ادامه گزارش AFC از تاریخچه ورزشگاه آزادی را می خوانید.

تاریخچه
ورزشگاه بزرگ آزادی؛ جایی که رکورد حضور بیشترین تعداد تماشاگر در تاریخ رقابت لیگ قهرمانان آسیا متعلق به این ورزشگاه است. ورزشگاه آزادی به عنوان ورزشگاه اصلی جهت میزبانی تهران برای بازی های آسیایی در سال ۱۹۷۴ ساخته شد، و در این سالها محل برگزاری بازی های تیم ملی ایران و همچنین دو تیم پرطرفدار استقلال و پرسپولیس تهران، بوده است. ورزشگاه آزادی به عنوان بزرگترین ورزشگاه خاور میانه، به شکلی ساخته شده که هواداران می توانند جو وحشتناکی را برای تیم های رقیب ایجاد کنند. ورزشگاه بزرگ آزادی در مجموعه ورزشی آزادی تهران در کنار چندین سالن و سازه ورزشی دیگر برای رشته های مختلف ورزشی بنا شده است.

وقتی فقط آزادی رکوردهای قبلی خود را تغییر می دهد
سایت ای اف سی در ادامه گزارشش نوشته است:« ورزشگاه آزادی در سال ۱۳۵۰ افتتاح شد؛ رکورد حضور بیشترین تعداد تماشاگر در این ورزشگاه در بازی بین تیم های ملی ایران و عربستان در مرحله مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه ثبت شد که جمعیتی بالغ بر یکصد و بیست هزار نفر با حضور در ورزشگاه آزادی از نزدیک تماشاگر بازی بودند؛ این دیدار با تساوی یک بر یک تمام شد. در آوریل سال ۲۰۱۵، تقابل دو تیم باشگاهی پرسپولیس ایران و النصر عربستان سعودی در مرحله گروهی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا، بیش از صد هزار تماشاگر ایرانی را به این ورزشگاه کشاند. این دیدار رکورددار بیشترین تعداد حضور تماشاگر است؛ رکورد قبلی هم متعلق به همین ورزشگاه و باشگاه پرسپولیس بود که در دیدار برابر الغرافه قطر برای این تیم ثبت شد. جالب است بدانید سومین و چهارمین بازی های پرتماشاگر در لیگ قهرمانان آسیا هم متعلق به همین ورزشگاه و باشگاه پرسپولیس است که برابر تیم های بنیادکار ازبکستان و الهلال عربستان بازی کرده بود.

خاطراتی از جنس پیروزی و شادی
ورزشگاه آزادی طی سال های مختلف محل برگزاری بازی های بسیار خاطره انگیزی بوده است؛ از جمله دیدارهای ماندگار در تاریخ فوتبال آسیا که در ورزشگاه آزادی برگزار شد، می توان به فینال جام ملت های آسیا ۱۹۷۶ اشاره کرد که در این دیدار ایران در مصاف با کویت موفق شد با تک گل علی پروین حریف خود را مغلوب کند. همچنین در سال های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۲، ورزشگاه بزرگ آزادی تهران میزبان فینال جام باشگاه های آسیا بود.

دیداری که هرگز فراموش نخواهد شد
از نظر بیشترین تعداد حضور تماشاگر، بدون شک دیدار مرحله پلی آف جام جهانی ۱۹۹۸ برابر استرالیا بود؛ آمارهای غیررسمی حاکی از حضور بیش از یکصد و بیست و هشت هزار نفر در ورزشگاه بزرگ آزادی بود. دقیقه ۱۹ گل هری کیول ورزشگاه آزادی را غرق در سکوت کرد اما گل تساوی بازی توسط خداداد عزیزی به مثابه انفجار مهیبی بود که در این ورزشگاه رخ داد. در ادامه نمایش فوق العاده دروازه بان مشهور استرالیا به نام مارک بوسنیچ مانع از به ثمر رسیدن گل های بیشتر توسط بازیکنان ایران شد. اما در بازی برگشت معجزه ای تاریخی در ملبورن استرالیا رخ داد تا یک روز فراموش نشدنی برای فوتبال ایران ثبت شده و فصل تازه ای از دوران پرافتخار فوتبال ایران شروع شد.



تهران، خیابان ولیعصر، ابتدای بزرگراه نیایش
مجموعه فرهنگی ورزشی انقلاب
ساختمان شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور
021 - 2307 92 22
©2018 Tanavar, All Right Reserved